Genieten van het hier en nu - Liesbet Selleslags

Genieten van het hier en nu

Genieten van het hier & nu. Dit heb je ongetwijfeld al meermaals gehoord. Waarom is dit zo belangrijk?

Jouw lichaam kent enkel het hier & nu. Alles wat het meemaakt, gebeurt nu, op dit eigenste moment. Het verleden & de toekomst zijn tijdsreferenties die niet bestaan & nu kunnen bevat worden door jouw lichaam. Dit wil ook zeggen dat alle emoties & gevoelens die jouw lichaam voelt, effectief nu gevoeld worden. Ook al kunnen deze naar boven komen omwille van een gebeurtenis die je hebt meegemaakt (verleden) of nog zal meemaken (toekomst). Dat maakt helemaal geen verschil. Jouw lichaam voelt & beleeft deze altijd hier & nu. 

Dit is best lastig voor ons hoofd, waar het verleden & de toekomst wel bestaan. Dat houdt er immers van om plannen & to do lijstjes te maken, strategieën te bedenken (toekomst) of het verleden te analyseren en/of te herkauwen.

Helaas heb je zowel op het verleden als op de toekomst geen enkele invloed, ook al willen we dit zo graag. Bovendien kan je er al helemaal niets aan veranderen. Waarom is ons hoofd hier dan zo mee bezig?

Genieten van wat er nu is

Hoog tijd dus om het verleden & de toekomst te laten rusten & te gaan genieten van wat er nu is. Van een heerlijk tasje thee, een wandeling in de natuur, spelen met je (klein)kinderen, een goed boek lezen, … en dat allemaal zonder schuldgevoel! Ook dit komt immers vanuit je hoofd (en al die to do's die je nog te doen hebt) ipv uit je lichaam. 

Jij verdient het om te genieten!

Maak tijdens je dag regelmatig tijd om in te checken met je lichaam. Het helpt je om dicht bij jezelf & in het nu te blijven.

  • Hoe voelt je lichaam nu?
  • Voel je ergens spanningen?
  • Voelt je lichaam zwaar of licht, warm of koud?
  • Waar zit je ademhaling? In je borstkas of in je buik?

Je ademhaling

Je ademhaling is trouwens 1 van de tools die je helpt om terug in het hier & nu te komen en te blijven. Nog een bijkomend voordeel is dat je deze altijd bij je hebt. Zet je 2 voeten plat op de grond, adem vanuit je buik een paar keer diep in & uit met de nadruk op je uitademing waarbij je alles loslaat wat je niet meer nodig hebt. Voel wat dit doet met jouw lichaam. Misschien voel je een last van je schouders vallen & voel je weer contact met je lichaam.

Genieten van aanraking

Ook aanraking kan je helpen om in het hier & nu te blijven. Raak je handen, voeten of andere lichaamsdelen bewust aan. Geef ze een massage wanneer je jezelf insmeert met hand- of bodycrème. Of gewoon omdat je zin hebt om deze een massage te geven want ook hiervoor heb je niet altijd een reden nodig..

Of geef iemand die je graag hebt, een dikke knuffel. En uiteraard, je kan ook jezelf een knuffel geven. Sla je armen om je heen & raak met je handen je schouderbladen aan. 


Verlang je ernaar om meer te genieten van het hier & nu? Reserveer je vrijblijvend kennismakingsgesprek waar ik je graag extra tips meegeef.

Liesbet Selleslags
 

Dagelijkse zelfzorg & zelfliefde momenten helpen je om het contact met je lichaam & jezelf te herstellen. Ze nodigen je uit om te vertrouwen op & te luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Op jouw gevoel & intuïtie die je nooit in de steek laten.

>